Arvoisa puheenjohtaja, hyvät aluevaltuutetut, virkahenkilöt sekä muu kokousta seuraava yleisö,
Asiakasmaksuissa noudatettavissa yleisissä perusteissa todetaan jo johdannossa, että maksujen tulee olla kohtuullisia eikä niiden saa olla esteenä palveluihin hakeutumiselle. Periaate on keskeinen, ja meidän on varmistettava, että se ei jää vain sanoiksi.
Vihreää valtuustoryhmää huolestuttaa, miten varmistamme, että palvelut ovat jatkossa aidosti kaikkien kymenlaaksolaisten saavutettavissa. Sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvat säästöpaineet ja ihmisten taloudellisten toimintamahdollisuuksien kapeutuminen tekevät asiakasmaksuista entistä tärkeämmän kysymyksen. Köyhyys ja taloudelliset vaikeudet eivät ole vain taloudellisia ongelmia, vaan ne luovat terveyseroja, jotka voivat olla jopa elämän ja kuoleman kysymyksiä. Köyhimmät kansalaiset jäävät helposti vaille riittävää hoitoa, koska he eivät kykene maksamaan edes julkisista palveluista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimus vuodelta 2018 paljastaa, että useampi kuin joka kymmenes pienituloinen ikääntynyt jättää menemättä lääkäriin rahan takia. Vaikka terveyspalvelut ovat olemassa kaikille, käytännössä pienituloisilla on paljon suuremmat esteet käyttää niitä. Pienituloisimmat ikääntyneet tarvitsevat eniten terveyspalveluja, mutta juuri he jäävät usein vaille hoitoa.
Tänään käsiteltävissä asiakasmaksujen yleisissä perusteissa, asiakirjan kohdassa neljä, mainitaan, ettei terveydenhuollon tasamaksuja alenneta asiakasmaksulain 11 § perusteella. Tämä tarkoittaa, että lain mukaan terveydenhuollon tasamaksuja, kuten lääkärikäynnin hintaa, ei voida alentaa taloudellisten tai henkilökohtaisten syiden perusteella. Tämä pykälä määrittelee, että vaikka asiakkaan taloudellinen tilanne olisi vaikea, tasamaksuja ei voida suoraan vähentää tai poistaa, kuten joidenkin muiden maksujen kohdalla voisi olla mahdollista, jos maksu vaarantaisi asiakkaan toimeentulon tai elämänlaatua.
Tämä on epäinhimillistä ja taloudellisesti kestämätöntä. Jos ihmiset eivät saa tarvitsemaansa hoitoa asiakasmaksujen takia, tämä voi johtaa vakavampiin sairauksiin ja hoidon tarpeen kasvuun. Yksilön elämänlaadun heikkenemisen lisäksi kalliimpi ja vaikeampi hoito myöhemmin lisää myös hyvinvointialueen ja yhteiskunnan taloudellista taakkaa.
Vaikka teoriassa kaikilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus hoitoon, käytännössä taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevat jäävät usein ilman riittävää hoitoa. Tämä epätasa-arvo on ristiriidassa sen perusperiaatteen kanssa, jonka mukaan kaikilla pitäisi olla oikeus hyvään terveydenhoitoon riippumatta tulotasostaan.
Meidän on varmistettava, että asiakasmaksut eivät ole esteitä, vaan mahdollistavat kaikille kymenlaaksolaisille oikeudenmukaisen pääsyn tarvitsemiinsa palveluihin. Tämä ei ole vain oikeudenmukaisuuskysymys, vaan myös taloudellisesti järkevää. Ennakoiva hoito, joka estää vakavampien sairauksien kehittymisen, on paljon edullisempaa ja inhimillisempää kuin hoitaa vaikeasti sairaat ihmiset myöhemmin.
Vaikka emme vielä tänään päätä tulevan vuoden talousarviosta, kytkeytyy se oleellisesti myös asiakasmaksuihin. Kaikki me salissa olijat tiedämme, että hyvinvointialueen talous on kuralla. Talouden tasapainottaminen ei voi kuitenkaan perustua asiakasmaksujen korottamiseen, sillä jos maksut nousevat kohtuuttomasti, se voi pahentaa entisestään niitä terveyseroja, jotka jo nyt jakavat väestöä.
Puhe on pitämäni vihreän aluevaltuustoryhmän ryhmäpuhe Kymenlaakson hyvinvointialueen aluevaltuuston kokouksessa 19.11.2024 Kotkassa aiheesta Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakasmaksuissa noudatettavat yleiset perusteet.