Kouvolan kaupungin tavoitteena on saada kaupunkilaiset liikkumaan luontopoluille. Tavoite on hyvä, mutta samaan aikaan kaupungin liikenneinfrastruktuuria rakennetaan autoilun ehdoilla. Miksi?

Monet pyöräilevät vanhukset ovat valittaneet esimerkiksi Kuusankosken keskustan katujen korkeita reunakiviä. He eivät uskalla pyöräillä, koska kokevat korkeat reunakivet epämukaviksi ja pelkäävät kaatuvansa. Näin juuri ne ihmiset, joiden toimintakyvyn ylläpitämiseen tarvittaisiin helposti käveltävää ja pyöräiltävää kaupunkia, vähentävät liikkumista huonon infrastruktuurin vuoksi. Liikkumisen puutteesta toimintakyky alenee, mikä kasvattaa sote-kustannuksia.

Lapsia kuljetetaan autolla kouluun, koska kaupunki ei suosittele 1.–2. luokkalaisten kouluun pyöräilyä keskustojen vaarallisuuteen vedoten.

Kouvolan kaupungin liikennesuunnittelijoilta on tiedusteltu, miksi autoilijoille rakennetaan esteetöntä infrastruktuuria, mutta pyöräilijöille ja kävelijöille tehdään epämukavia esteitä ja vaarallisia risteyksiä. Valitettavasti havaittavissa on yleistä pyöräily- ja kävelyvastaista suunnitteluideologiaa. Esimerkiksi pimeällä ja talvella pyöräilijöille erittäin vaarallisia kavennettuja ylityspaikkoja on perusteltu siksi, että ”katuja ei ylitettäisi rinnakkain”.

Kouvola voisi olla nopeiden, turvallisten ja mukavien pyöräily- ja kävely-yhteyksien kaupunki. Uudet sähköavusteiset pyörät lyhentävät etäisyyksiä entisestään. Otetaan lähtökohdaksi se, että tehdään muutos houkuttelevaksi niille, jotka voivat siirtyä kävelyyn tai pyöräilyyn turvallisella pyöräiltävällä ja käveltävällä kaupungilla.

On selvää, että asiointiliikennettä Kouvolan perukoilta Selänpäästä tai Jaalasta on mahdotonta siirtää lihasvoimin tehtäväksi. Jätetään siis autoilutila niille, jotka eivät voi siirtyä lihasvoimaan.

Nopeat, turvalliset ja houkuttelevat pyöräilybaanat tarvitaan Kouvolan, Kuusankosken, Korian ja Valkealan taajamiin sekä niiden välille. Tällä hetkellä esimerkiksi Korian keskustasta tai Napalta ei ole turvallista väylää Kuusankosken keskustaan muille kuin autoilijoille. Koulujen ja kotien välille on rakennettava turvakäytävät pienille pyöräilijöille. Pyöräpysäköintiratkaisut ovat riittämättömiä keskustoissa ja koulujen pihoilla.

Keskustojen elinvoiman on perustuttava yksityisautoilun sijaan nykyaikaiseen turvalliseen ihmisten kaupunkiin, joka on käveltävä ja pyöräiltävä. Esikuvia voi hakea Hollannista, Tanskasta tai vaikkapa arkisen läheltä Lahdesta.

Jenni Aikio
kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (vihr.)

Heikki Nurminen
kuntavaaliehdokas (vihr.)

Mielipidekirjoitus on julkaistu Kouvolan Sanomissa 11.5.2021.

Jaa:

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *